AĞRI DAĞI ‘AĞLIYOR’

‘TÜRKİYE’nin çatısı’ adına nitelendirilen Ağrı Dağı’nın zirvesindeki kapela buzulları, serencam yıllarda faal olan küresel ısınma nedeniyle eriyor. Balkı Dağı’nın ağladığını söyleyen dağcılar, bu hızlı erimeyle zirveye yakın yerlerde buzul dereler oluştuğunu belirtti.

İran ve Ermenistan sınırında düz alan Balkı’nın Doğubayazıt ilçesi ile Iğdır beyninde kâin, 5 bin 137 metrelik yüksekliğiyle Türkiye’nin bildirme erdemli dağı olan Dert Dağı’nın buzulla kaplı zirvesi, seçme güzeşte dönüş eriyor. Her sene dünyanın dört bir yanından gelen binlerce alpinist grubu ve turistin ağırlandığı Balkı Dağı’ndaki buzulların çarçabuk erimesi, tırmanış yapanların kamerasına yansıdı. Eriyen buzullar dolayısıyla dağcılar, zirveye çıkmakta zorlandı. Dağdaki buzulların 10,2 kilometrekarelik alana eş olduğunu belirten Heveskâr Alpinist ve Van Yüzüncü Sene Üniversitesi Beden Terbiyesi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Doktor Akademisyen Mustafa Bingöl, buzulların güneyden Ağrı Doğubayazıt’ta Öküz Deresi’ne, kuzeyden ise Iğdır Aralık’ta Cehennem Vadisi’ne büyüklüğünde uzandığını dile getirdi.

‘ZİRVEDEKİ BUZ HIZLI ERİYOR’

Buzulların erimesinin yeryüzü ongun dağcılar aracılığıyla gözlemlendiğini ve bunu Ağrı Dağı’nın ağlamasına benzettiklerini kaydeden Bingöl, Yıllardır görmediğimiz tıpkısı görünüş ile karşılaştık. Dağın tepesindeki buzulların çabucak eridiğini görüyoruz. Ağrı Dağı’nda İnönü zirvesinin lahzada altındayız. Bu yıl havalar çok ısıdam geçti. İlk kat İnönü zirvesinden böyle şelale kabil suyun aktığını görüyorum. 1998 yılından beri Ağrı Dağı’nın zirvesine tırmanıyoruz. İlk defa yüzeyde bu büyüklüğünde suyun aktığını görüyoruz. Şu anda sabah saat 7 civarları erken tıpkısı saate bu suyu çekmek çok ilginç. Buda zirvedeki buzun çok aceleci eridiğini gösteriyor. 5 bin metrede buzullardan güvenilmez aynı su akıyor. Önceki yıllarda biz bu sesi buzun süresince duyuyorduk ancak yüzeyde hakeza tıpkısı akıntı görmemiştik. 1998 yılında Veca Dağı’na evvel tırmanışımı yaptım, inanılmaz kuvvetli tıpkısı buzul vardı. Yıllar geçtikçe bu buzul erimeye başladı. 2022 yılındayız ve ilk defa Ağrı Dağı’nın zirvesinde alay malay tıpkısı su akıntısını görüyorum diyerek konuştu.

Bingöl, buzulların bu çabukça erimesinin korkutucu olduğunu aktararak, eriyen dağın etrafındaki hayat alanlarını ve doğayı birlikte çok acı etkilediğini belirtip, Bu çabuk erimeden etraf kimi zaman baskın dahi olabiliyor. Maalesef hoppadak buzullar değil dünyamızı acul tıpkısı şekilde kaybediyoruz. Bir zaman evvel umum ele verip, bu kaybın önüne geçmeliyiz yoksa yaşayacağımız başka tıpkısı dünya namevcut dedi.