Dünyayı bisikletle gezen iki çevre bilgin Munzur Vadisi’nde katıksız yaşamı araştırdı

Almanya’dan bisikletleriyle yola sâdır iki kasaba bilimci, Tunceli’deki Munzur Vadisi Milli Parkı’nda katıksız yaşamı inceledi.

Slovak Hanna Öllös ve Alman Jonas Sommer, ekosistemin önemine aksan yazmak için kestirmece 6 ay ilk bisikletleriyle yolculuk yapmaya karar verdi.

Almanya’nın Frankfurt kentinden Singapur’a akıllıcasına yola çıkan iki ekolojist (yer bilim adamı), Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçerek Türkiye’ye geldi.

Bisikletle İstanbul özellikle tevessül etmek üzere İzmit, Ankara, Adana, Hatay’a revan iki refik, Adıyaman gezilerinin arkası sıra Tunceli’ye ulaştı.

Kentte hareketli tabiat fotoğrafçısı Hüseyin Zayıf ve Hedef Icazet aracılığıyla karşılanan iki mekân âlim, bir müddet dinlendikten sonraları Munzur Vadisi Milli Parkı’nı konuşma etti.

Munzur Vadisi’nde saf yaşamı inceleyip fotoğrafladılar

Yaklaşık 42 bin hektar alandan oluşan milli parkı gezen iki mekân bilim adamı, yaptıkları araştırmalar sırasında melez keçilerini ve endemik çiçek türlerini fotoğrafladı.

Çevre bilimciler, buradaki ziyaretlerinin peşi sıra Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon rotasında akım edecek.

Hanna Öllös, AA muhabirine, doğanın korunması ve biyoçeşitliliği sağlamak için ülkeleri gezmeye karar verdiğini söyledi.

Bisikletle yolculuk ederek doğayı daha iyi tanıdığını anlatım fail Öllös, “Almanya’dan kaide çevirmeye başladık. Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı gezdikten bilahare Türkiye’ye geldik. Bütün bu ülkelerde tabiat korumacılar ile buluştuk. Altmıştan çok kayırıcı ve yapılanma merkeziyle görüştük. Yerel seviyede doğa siper ve bununla ilişkin endişeler ve konular konusunda yoğunlaştık.” dedi.

“Çok endemik nebat gördük”

Öllös, Tunceli’dahi üstelik Munzur Vadisi Milli Parkı’nı seyran fırsatı bulduklarını ve doğaya hayran kaldığını dile getirdi.

Milli parkın, dirim bilimsel yelpaze açısından çok ensesi kalın olduğuna meni eden Öllös, “Elden bu bölgede zinde ve bambaşka bölgelerde göremeyeceğimiz çokça endemik bitki gördük. Milli parkta akarsuların vadilerde pekâlâ aktığını ve vadilerdeki değme bölümde manzaranın lacerem değiştiğini gözlemledik. Burası bizi çokça şaşırttı ve bu manzarayı henüz fazla keşfedip deneyimlemek amacıyla sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Jonas Sommer üstelik arkadaşı Hanna Öllös ile doğanın korunması konusunda Avrupa’da düzentileme yürüttüğünü belirtti.

“Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik”

Dünyanın türlü yerlerindeki saf güzellikleri elde etmek üzere seyahate başladıklarını nâkil Sommer, şöyle konuştu:

“Türkiye’de 2 ay geçirdik ve burada çokça aşkın biyoçeşitlilik gördük. Bütün hayatlarını doğayı korumaya adamış bir nice insanla görüştük. Şu zaman 6 maaş seyahatimizin böylelikle Munzur Vadisi Milli Parkı’ndayız. Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik. Şimdiye kadar bulunduğumuz arz balaban milli parktı. Rehberler bize endemik bitkileri ve karışık keçilerini gösterdi. Rakımla alay malay manzaranın hangi kadar değiştiğini gördük.”

Sommer, sonbaharın gelişiyle Munzur Vadisi Milli Parkı’nda kırat değiştiren ağaçların güzelliğinden çokça etkilediğini anlattı.