Türkiye’de bire bir ilk: 600 metre yükseklikteki bu salıncağa atlamak canevi istiyor

Türkiye’da bire bir ilk: 600 metre yükseklikteki bu salıncağa yanılmak canevi istiyor

Dünyanın genişlik dip ikinci kanyonu üzerine kurulan dev salıncak maceraperestlerin durağı olacak

KASTAMONU Kastamonu’nun Pınarbaşı ilçesinde mevcut ve dünyanın sunu dip ikinci kanyonu adına kabul edilen Valla, konusunda 600 metre yükseklikte kaş salıncağı kuruldu. Türkiye’bile aynı geçmiş olan salıncağın maceraperestlerden nazik rabıt görmesi bekleniyor.

Kastamonu-Kastamonu sınırlarında Dünya Dağları Milli Parkı içerisinde mevcut ve Dünyanın bildirme yoğun ikinci kanyonu yerine kabul edilen Valla Kanyonu’nun zirvesine ‘uçurum salıncağı’ kuruldu. Evre Tepesine tek dikme bile kesilmeden kurulun uçurum salıncağının ayak aralığı 20 metre, yüksekliği ise 14 metreye sahip. Türkiye’da ilk kez bir dar boğaz zirvesine kurulan dev salıncağın uçurum kenarındaki yüksekliği da 600 metreden oluşuyor. Yıldız Küçük Asya Kalkınma Ajansı’nın finansmanı ve destekleriyle Tarım ve Orman Bakanlığı Tabiat Dulda ve Milli Parklar Umumi Müdürlüğü 10. Toprak Müdürlüğü vasıtasıyla Ilkgüz ayında uçurumun kenarında kurulumuna başlanılan salıncakta çalışmalar tamamlandı. Uçurum salıncağında ise müteahhit firma tarafından deneyim binişleri yapıldı. Adeta nefesleri kesen, hem ürkmek hem dahi adrenalin peş seviyeye çıktığı salıncak sebebiyle bölgenin 2023 yılında elan de çekicilik hale gelmesi bekleniyor.

Ayrıca ‘yalpak salıncağı’nın yanına 30 metrekarelik 2 kesim sırça teras yapıldı.

“Valla Kanyonu Kademe Tutum Terası’nda dev salıncak oluşturuyoruz”

Şimal Rum Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Serkan Zinde, “Yıldız Rum Kalkınma Ajansı adına Endüstri ve Uygulayım Bilimi Bakanlığı Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü koordinasyonunda Kastamonu, Çankırı ve Sinop illerimizde şehirlerin tanıtımı ve markalaşması üstüne cerrahi müdahale yürütüyoruz. Ajans kendisine 2022 yılında bölge turizmini imar etmek için güdülebilen proje desteklerimiz oldu. Bu projelerimizden de tıpkısı tanesi dahi Natür Siper ve Milli Parklar Nahiye Müdürlüğü Küre Dağları Milli Parkı’ndadır. Proje çerçevesinde Sekmen Davranış Terası’nda ayrımsız dev salıncak, azimet terası ve görgüsüz çadırlı kamp alanı oluşturuyoruz” dedi.

“Salıncak, kanyonun 600 metre yukarısında uçurumun kenarına düz yazı edildi”

Yalpak salıncağının kanyonun 600 metre yukarısına uçurumun kenarına inşa edildiğini belirten Canlı, “Valla Kanyonu bildiğiniz için Türkiye’nin koskocaman turizm noktalarından olan aynı kanyondur. Bu yapmış olduğumuz dev salıncak kanyonun 600 metre yukarısında uçurumun kenarına mensur ediliyor. Bura özellikle avantür ve adrenalin sevenler için berenarı coşku yaşatacak tıpkı yatırım oluyor. Tıpkı zamanda Sekmen Reviş Terası az çok iyicene bire bir manzara sunuyor. Buradan oldukça açık bir alanı seyretme imkanını yakalayabiliyoruz” diye niteleyerek konuştu.

“2 milyon 700 bin lirasına bindi sağlıyoruz”

Çalışmaların sezon şartlarına aldırmadan devam ettiğini belirten Dr. Tüvana, “Burada şu zaman icraat mevsim şartlarına aldırmadan bitmeme ediyor. Yakın zamanda tamamlanması için hız gösteriyoruz. Hedefimiz 2023 yılında hareketli kendisine faaliyete başlamasıdır. Projemizin sair benzeri tamamlayan unsurları de Pınarbaşı ilçemiz başta doğmak için Küre Dağları’nda huy turizmini geliştirmeye yönelik Kavgacı Kanyonu gelişigüzel gidiş terasının tefrişatı ve peyzaj düzenlemesidir. Bu projemizin toplanmış bütçesi 5 milyon 400 bin lira Kalkınma Ajansı namına biz yüzde 50’sine tekabül fail 2 milyon 700 bin lirasına destek sağlıyoruz. Projenin artan bütçesi ise Yeryüzü Dağları Milli Parkı yoluyla karşılanıyor” şeklinde konuştu.

“Kastamonu’nun, UNESCO’nun jeopark ağına karışma edilmesi için çalışmalarımız sürüyor”

Kastamonu’nun 11 ilçesinin UNESCO’nun jeopark ağına dahil edilmesi amacıyla çalışmaların sürdüğünü ifade fail Genç, “Bölge turizmine müteveccih gene biz, Kastamonu’nun kuzeyinde düzlük kayran 11 ilçeyi da kapsayan Yeryüzü Dağları Milli Parkı ve çevresindeki alanı Jeopark namına zar edilmesini sağladık. Buranın UNESCO’nun jeopark ağına dahil edilmesi için çalışmalarımız bilcümle hızıyla bitmeme ediyor. 2023 yılında UNESCO’ya başvurumuzu yapmayı hedefliyoruz. Bu bulunan güdülebilen projemizin içerisinde yine jeoparkla alakalı ziyaretçi merkezi ve tıpkısı müze düz yazı edeceğiz. Tekrar Jeopark alanında ve Kastamonu açısından ayrı bire bir öneme haiz olan Tarihi İstiklal Yolu Milli Parkı’nda tabelalandırma faaliyetleri yapacağız” ifadelerini kullandı.

“Doğrusu haddinden fazla ağır ve adrenalin erdemli bire bir düz, tıpkı daha binmem”

Kaş salıncağının deneme binişini fail müteahhit firmanın sahibi Emrah Şelale ise, “Somurtkan aynı ruh, haddinden fazla adrenalini efdal olan bire bir saha. Burasını kendimiz yaptık amma bu kadarda olacağını tahmin birlikte etmemiştik. Test amacıyla önce ilkin ben bindim. Vabeste bindim, zira geçmiş kendim binip test ettikten bilahare insanları bindirmemiz gerekiyor. Amma aynı elan binmem düpedüz. Tamamen bunu içimden gelerek söylüyorum. Doğrusu çokça ağır sıklet ve adrenalin efdal tıpkı yer. Ama kuvvetli, biz kendimiz binip denedik. Çokça evire çevire oldu, Kastamonu’ya oflaz iyi olsun” diyerek konuştu. Dar Boğaz içerisindeki sudan salıncağı kurdukları içtima yüksekliğinin 570 metre olduğunu belirten Şelale, “Salıncağın kişi yüksekliği 14 metre, halatların uzunluğu 12 metre. 12 metre uçuruma gidiyor, 12 metrede ferasetsiz geliyor. Toplamda 24 metre gelip gidilen aynı düz. Ego binince çok heyecanlandım. Filhakika iki gündür bindiğim salıncağın etkisinde kaldım. Bu büyüklüğünde bende beklemiyordum. Yapıyordum, olur filan diyordum amma kendim deneyince çok faziletli benzeri adrenalin oluşturdu. Bölgemize alımlı çalımlı olsun” dedi.

“Yar salıncağını, Türkiye’nin bambaşka benzeri yerinde görmeniz tür değil”

Kaş salıncağının Türkiye’nin eksantrik bire bir yerinde görülmesinin benzer olduğunu tabir fail Pınarbaşı Belediye Başkanı Şenol Yaşar üstelik, “Doğa Siper ve Milli Parklar ile Şimal Rum Kalkınma Ajansı ile gelişigüzel Valla Kanyonu’nun Evre Durum Terasının olduğu yerde kullanılmamış tıpkısı adrenalin noktası ihdas etmek hesabına, bakir ayrımsız çekicilik alanı bina etmek adın a cam zeminli teraslarının olduğu ve tahminî 600 metrelik mesafede dev yalpak salıncağı projesini Huy Koruma ve Milli Parklar ile düşünüp projelendirdik. Yıldız Anadolu Kalkınma Ajansı’nın dahi katkılarıyla yaklaşık 4 milyon lira maliyetle bu projeye acul ayrımsız şekilde başladık ve intaç aşamasına getirdik. Projenin bire bir özelliği bile şu: Banko Horma Kanyonunda olduğu kadar burada bile doğaya beis vermeksizin bırakın benzeri ağaç kesmeyi bire bir peş de kesmeden gerçekleştirmiş, hayata geçirmiş aynı proje. Önümüzdeki turizm sezonunda Horma Kanyonu, Ilgarini Mağarası, Ilıca Şelalesi, Muratbaşı köyündeki burgulu gidiş terası ile Valla Kanyonunun seyrinin yanında insanların imdi 600 metrelik uçuruma sallanacağı ve tekrar 600 metre uçurumda yürüyecekleri sırça zeminli terası bulunan dev kaş salıncağını imdi sezona alıştırmak üzereyiz” diye konuştu.